האתר של עמותת עיל"ם עבר למשכן חדש
אתר זה הוא עותק ישן של אתר עיל"ם.
אם הגעתם לאתר זה, אנא סגרו את כל הטאבים בדפדפן ומחקו היסטוריית גלישה על מנת להגיע לאתר העדכני.
אם הבעיה נמשכת יש לשלוח מייל לכתובת: urishahaff@gmail.com

משולחן היושב ראש – סיכום 2020

2020 is written with 3D colorful numbers standing on a white surface - 3D rendering illustration

לחברי עיל"ם שלום,

כמדי שנה, לקראת האספה הכללית של העמותה, אני נדרש לסכם את שנת הפעילות 2020 שעמדה בסימן מגפת הקורונה. במבט מסכם לאחור נראה שהשכלנו להתאים את דרך הפעולה שלנו לתנאים משתנים, ולא רק שמגוון הפעולות שלנו לא הצטמצם, הוא התרחב בצורה ובתוכן ומעגל המתעניינים בנו ובמה שאנחנו יכולים להציע גדל בצורה משמעותית.  ב"מפגשי עיל"ם – איתכם בבית"  השתתפו קהלים רבים ומגוונים יותר שאפילו בעבר הקרוב לא היו אלא חלום רחוק. ערך מוסף למפגשי הזום היתה היכולת הזמינה להקליט את המפגשים הווירטואליים ולהעשיר את ערוץ הווידאו באתר האינטרנט של עיל"ם. כול ההרצאות עומדות לרשותכם לצפייה חופשית.

מפגשי זום

המפגשים הווירטואליים במהלך השנה התארגנו בסדרות והתחלקו לשני סוגים: סדרות מפגש מטעם סניפי עיל"ם וסדרות נושא. חמישה מחזורים של מפגשים מטעם הסניפים הביאו לנו שלל נושאים רלבנטיים, כאשר כול סניף עיל”ם בתורו דואג לתוכן ולארגון המפגש. בדרך זאת שימרנו את סניפי העמותה עסוקים ופעילים ומנענו שיתוק וחידלון שיכולים היו לסכן את עצם קיומם. כולנו חסרים את המפגשים הבלתי אמצעיים ואני תקווה שהימים הללו יחזרו, ובקרוב. תודה לוועדי שבעת הסניפים שלנו על המאמץ שהשקיעו במפגשים ועל שיתוף הפעולה. סדרות הנושא מטעם ועד עיל"ם הוקדשו, בין השאר, ל:

  • גנאלוגיה ומגדר (סדרה בת ששה מפגשים).
  • תולדות העיר תל אביב "ראשונים בתל אביב הקטנה" (סדרה בת שבע עשרה מפגשים בשיתוף בית אריאלה ובהשתתפות צאצאי המייסדים).
  • חקר שורשים של משפחות יקיות (בשיתוף ארגון יוצאי מרכז אירופה).
  • קורס יסודות בגנאלוגיה בניהולה של ד”ר לאה הבר גדליה.

יש לציין כי הכניסה למפגשים הווירטואליים הייתה ללא תשלום והתאפשרה בזכות נדיבותה של חברת My Heritage  שנתנה את חסותה למפגשי הזום שלנו במהלך השנה.

 

כנסים וימי עיון

כנס השנתי ה- 15 שתוכנן לחודש אפריל 2020 במלון צובה תחת הכותרת "מאין באת" בוטל בשל מגפת הקורונה לאחר שכול ההכנות לקראתו כבר הושלמו. במקום הכנס קיימנו מספר ימי עיון וירטואליים שהוקדשו ליוצאי בבל (בשיתוף עם מרכז מורשת יהדות בבל), ליוצאי לוב (בשיתוף עם ארגון יוצאי לוב בבת ים) ולחקר הסיפור המשפחתי בשואה (בשיתוף עמותת דורות ההמשך).

המדרשה

מדרשה ללימודי חקר שורשי משפחה וחיפוש קרובים פתחה את שעריה בעקבות עבודת חשיבה, תכנון וארגון ארוכה בהשתתפות ד"ר לאה הבר גדליה בעיצוב התכנית ובבחירת התכנים והמרצים, אירית הרמן בתכנון וניהול האתר מוודל, ושולי לוינבוים בארגון. תכנית הקורסים עברה שינוי יסודי כלקח מקורסי העבר ותוך התאמה לצוק העיתים, מבלי לוותר על השילוב של שעורים ותרגילים שהוכיח עצמו בעבר. במדרשה שלושה מסלולי למידה, למתחילים, למתקדמים ולמתמחים ועונת הלימודים הראשונה שלה מתקיימת במחצית הראשונה של שנת 2021  והיא זוכה להצלחה רבה.

 

אתר האינטרנט החדש

בחירתו של אורי שחף, חבר עיל"ם, כבונה האתר סימן את נקודת המפנה לבנייתו של אתר עשיר ומעודכן הנותן מענה לצורכיהם של חוקרי שורשי המשפחה ולניהולה של עיל"ם. בהכוונת צוות הניהול של האתר שכלל את דני גרשוני, מנהל האתר, אירית הרמן, רותי יהב ומשה גולן התאפשרה פתיחת השערים לקהל המשתמשים הרחב כבר בחודש מרס 2020. היתה זאת נקודת פתיחה  מוצלחת אליה הגענו הודות למאמץ מתמשך של צוות האתר אשר דילג במסירות ובהתמדה על הרבה מכשולים שעמדו בדרכו,  והוא הלך והתרחב במהלך השנה. כולם מוזמנים להיכנס לאתר עיל"ם וליהנות מהיכולות שלו לשמש לוח מודעות ועגלת רכישות לפעילויות, לאגור מאגרי מידע גנאלוגיים, ולתמוך ולסייע בפעילות השוטפת של עיל”ם. בין החידושים בשנת הפעילות היו העשרת ערוץ הווידיאו, הקמת מאגר מידע על פי נושאים, הקמת גלויופדיה, הקמת מאגר אנשי תוכן, ועוד.

 

דיגיטציה של הפקוא”ם  – הפקידים והאמרכלים של אמסטרדם

 צוות הפקוא"ם של עיל"ם דבורה נצר, עודדה זלוטניק ונחמיה שיף בעצה אחת עם ד"ר לביא שי מנהל הספרייה והארכיון של יד יצחק בן צבי המליץ על עריכת שינויים בהסכם שיתוף הפעולה בין יד יצחק בן צבי לביננו והחליט על בחירת מסלול חדש בביצוע פרויקט הדיגיטציה של ארכיון הפקוא”ם שנטלנו על עצמנו לבצע בשיתוף יד יצחק בן צבי.  בינתיים שונה ההסכם בהתאם ומתוכנן מפגש נוסף עם מתנדבי הפרויקט כדי להטמיע את השינויים.

 

קבוצות עניין דור לדור

חידוש מרענן באתר הוא הקמתם של פורומים "דור לדור"." דור לדור” מציע פורום לפעילות קבוצות בעלות עניין משותף ומעמיד לרשותן דף מידע, פורום לחילופי מידע ודעה, ורשימת חברים. בשלבי התארגנות שונים נמצאות קבוצות פורום פולין, יוצאי בלרוס, ליטא ולטביה, קבוצת דוברי גרמנית בהשתתפות ארגון יוצאי מרכז אירופה, המזרח התיכון במלחמת העולם הראשונה, והבריחה וההעפלה בשיתוף עם ארגון הבריחה. לצערנו התארגנות הקבוצות מלווה בחבלי לידה קשים ואינן ממריאות בהעדר מספיק מתנדבים, שיפיחו בהן חיים.

 

שרות יעץ

הקמת התשתית להפיכתם של סניפי עיל”ם למרכזי הדרכה ויעוץ גנאלוגי לציבור הושלמה עם פתיחתה של תחנת ייעוץ בבית אריאלה בתל אביב. תחנת שרות היעץ שהוקמה בבית אריאלה פתחה את שעריה בפני הציבור במרכז הארץ לקראת שנת 2020 וזכתה להצלחה רבה לפני שפרצה מגפת הקורונה. למעשה הפעילות של תחנת הייעוץ, בניהולה המקצועי של ד”ר לאה הבר גדליה, ובהשתתפות פעילה של בית אריאלה ממשיכה להתקיים גם היום בצורות שונות. נעשות הכנות להפוך את אתר האינטרנט למוקד לשירות היעץ שירכז את הפעילות בסניפים.

 

האסיפה הכללית

מגפת הקורונה עדיין מכתיבה את צורתה של האספה הכללית, והאספה הכללית הבאה עלינו לטובה תתקיים אף היא כמו קודמתה במפגש זום וירטואלי. בחרנו במועד שיאפשר לנו לעמוד בדרישות רשם העמותות ולהעביר את  החלטותיה של האספה הכללית ואת תוצאות בחירת בעלי התפקידים שבה לרשם העמותות לא יאוחר מיום 30.6.2021, כנדרש.

 

מוסדות עיל"ם

שלמי תודה לחברי בוועד עיל”ם, לרבקה יוגב, לאברהם ששון, לרותי יהב, ולשולי לוינבוים וכן לחברי ועדת ביקורת, עו”ד ארד הויזמן ועמנואל בלנקו על העזרה ועל שיתוף הפעולה. כמו כן אני מבקש לאחל לד”ר לאה הבר גדליה הצלחה בתפקידה כיושבת ראש מועצת עיל”ם.

אני מבקש לאחל לכולנו שנת פעילות מוצלחת נוספת, שנה של ממצאים ותגליות בחקר העבר המשפחתי, שנה של העמקת שורשים והגשמת חלומות, שנה של בריאות טובה וחברות טובה.

 

משה גולן

יו”ר עיל”ם

העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה

Comments are closed.

נגישות