האתר של עמותת עיל"ם עבר למשכן חדש
אתר זה הוא עותק ישן של אתר עיל"ם.
אם הגעתם לאתר זה, אנא סגרו את כל הטאבים בדפדפן ומחקו היסטוריית גלישה על מנת להגיע לאתר העדכני.
אם הבעיה נמשכת יש לשלוח מייל לכתובת: urishahaff@gmail.com

מפקד האוכלוסייה של תל-אביב בשנת 1915

בארכיון ההיסטורי של עיריית תל אביב נמצא מפקד האוכלוסייה של העיר העברית הראשונה בשנת 1915, כאשר ארץ ישראל הייתה עדיין תחת שלטון עות'מאני שנמשך עד 1918. עד כה לא נתגלה מי היה היוזם של המפקד וכמו כן מה הייתה מטרתו. הדבר היחיד הידוע הוא כי הספירה הזאת של תושבי תל אביב נתבצעה כ-6 שנים אחרי הגרלת המגרשים בין חברי אגודת "אחוזת בית" ב-11 באפריל 1909. תאריך זה נחשב כְּיום ייסודה הרשמי של תל אביב.
 
לחצו כאן לחיפוש ברשומות ארץ ישראל

המפקד כולל פרטים אישיים על התושבים: שם משפחה ושם פרטי, עיסוק, מקור הכנסה, שפת האם, מספר נפשות, כתובת, אם הוא תושב תל-אביב. מלבד זאת, המפקד כולל פרטים על תנאי המגורים של התושב ובזאת ייחודו. אלה הם הפרטים: מספר החדרים העומדים לרשותו והאם ישנו 'בית רחצה', מחיר הדירה לשנה, מצוין מי בעל בית ומי משכיר חדר, לרוב יחד עם שותף אחד או שנים. ישנם גם מקרים של רישום אנשים ללא ציון מקום מגורים.
העמודה האחרונה מוקדשת להערות בהן פרטים שלא נכללו באף מדור.
 
בשנת 1915 מנתה אוכלוסיית תל אביב 2,679 נפשות, שדיברו תשע שפות, מחציתם דיברו עברית ויידיש.
 
המפקד כתוב בשפה העברית. הוספנו את תרגומו המלא לאנגלית לנוחיות הגניאלוגים שאינם בקיאים בשפה העברית. ניתן לערוך חיפוש לפי השמות של בעלי הבתים  או של הדיירים. חלק מהשמות בעברית כתובים בצורה שונה מאשר הם כתובים היום. 

העריכה נעשתה בידי רוז א. פלדמן ומטילדה א. טגר.
 
** זכויות היוצרים על מפקד תל אביב-יפו הנמצא באתר זה שייכות לחברה הגניאלוגית הישראלית וגם לארכיון תל-אביב-יפו. זכויות היוצרים של המסמך המקורי ממנו נבנה בסיס נתונים זה, שייכות רק לארכיון תל-אביב-יפו. אין להעתיק שום קטע בלי אישור כתוב של החברה הגניאלוגית הישראלית ושל ארכיון תל-אביב-יפו. http://tel-aviv.millenium.org.il/

נגישות