האתר של עמותת עיל"ם עבר למשכן חדש
אתר זה הוא עותק ישן של אתר עיל"ם.
אם הגעתם לאתר זה, אנא סגרו את כל הטאבים בדפדפן ומחקו היסטוריית גלישה על מנת להגיע לאתר העדכני.
אם הבעיה נמשכת יש לשלוח מייל לכתובת: urishahaff@gmail.com

לצד הזכות הגדולה לבצע מחקרים על ההיסטוריה המשפחתית מוטלת על הגנאלוגים חובת האחריות כלפי האנשים אותם הם חוקרים בכלל וכלפי בני המשפחה שלהם בפרט.

למחקר הגנאלוגי יש השפעה על החיים שאותם אנחנו חוקרים והוא משתרע על פני תחומים הולכים ומתרחבים של חיינו, שכוללים היום לא רק יחוס, תואר ודיני רכוש וירושה, אלא גם נוגע בחיי היום יום שלנו, ברפואה החוקרת מחלות תורשתיות ובמשפט הפלילי המפגיש בין  בדיקות גנטיות וגנאלוגיה. ועל כן על הגנאלוג מוטלת אחריות כבדה כלפי המחקר והנחקרים מושאי המחקר. מוטלת עליו החובה להכיר תחומי ידע משיקים לגנאלוגיה הרבה יותר מאשר בעבר, לבדוק היטב את המקורות עליהם הוא מסתמך, לפעול להשגת מסמכים רלבנטיים וראיות תומכות ושמירה עליהם. הגנאלוג מצווה לראיין נחקרים ולהעתיק עצי משפחה אחרים במידת הצורך כדי לאשש עובדות, תוך שהוא מקפיד על זכויות יוצרים. 

חובת הזהירות המתבקשת מטילה על הגנאלוג את החובה לעשות הבחנה בין עובדה לבין סיפור או בדיה משפחתית, בין היסטוריה ממוסמכת לבין מיתוסים שמהלכים מפה לאוזן. יש שמעדיפים להיצמד לראיות ולעובדות ויש שהסיפור הוא העיקר עבורם. אין ספק שהמורשת המשפחתית הוא מקור מידע חיוני אבל צריך לסייג אותה ולהדגיש את ההבדל בינה לבין מחקר גנאלוגי מקצועי מסיבות ברורות.

הגנאלוג נדרש להתחשב ברצונם של הנחקרים ובמקרים רבים עליו לאזן בין אינטרסים מנוגדים. מניעים שונים ומשונים גורמים להם לאנשים להימנע מלחשוף פרקים בחייהם ופרטים מן הביוגרפיה שלהם, ולמרות שזהותו של אדם איננו רכושו הפרטי, מוטלת על הגנאלוג החוקר החובה המוסרית להתחשב ברצונותיו של הנחקר ולהימנע מלכפות עליו את תוצאות המחקר הגנאלוגי. זכותו של נחקר להימנע מלחשוף קשר משפחתי, נישואים קודמים, ילדים מחוץ לנישואים, ויחסים מחוץ למשפחה, ורצונו להסתיר את הגיל הביולוגי, את השיוך הדתי  ואת המוצא המשפחתי והאתני היא זכות בלתי מעורערת שיש לכבד בדרך כלל.

בהקשר זה ראוי לציין כי ביהדות יש לממזרות מעמד מחמיר במיוחד. כל אישה נשואה שמקיימת יחסי מין עם גבר שאינו בעלה, בהסכמתו או שלא בהסכמתו, ונכנסת להריון מביאה על פי הדין העברי ילד ממזר לעולם. עניין הממזרות עשוי להתגלות בכל שלב בחיים ולא רק עם לידתו של התינוק. בעבר, ממזרים היו מנודים מהחברה, לא הורשו להיות מעורים בחייה ולא היו בעלי זכות להתחתן כדת משה וישראל לדורי דורות. ההשלכות לנשיאת חותם של ממזרות היו בעבר חמורות יותר אבל הם קשות גם היום. אין תמה, איפוא, כי יהודים נזהרים מלחשוף חשד לממזרות וחוקרים נדרשים לא פעם להשמיד מסמכים שיש בהם כדי לפגוע בעתיד הנחקרים.

המחויבות של הגנאלוג אינה  מסתיימת בפתח הבית המשפחתי, יש לו מחויבות כלפי החברה בה הוא חי ופועל. הוא אמור להנגיש חומרי ארכיון לרשות הכלל – ובמיוחד לרשות החוקרים את שרשרת הדורות.

חברי עמותות כמו עיל"ם – העמותה הישראלית לחקר שורשי משפחה או חברי הארגון העולמי של גנאלוגיים (ראה  קוד אתי לארגון העולמי) מחויבים לקודים האתיים של הארגונים בהם הם חברים. על מי שאינם חברים בארגונים כאלה מוטלת החובה לבחור לעצמם את הקוד האתי המתאים להשקפת עולמם.

המהפכה הטכנולוגית כמו בדיקות ה- DNA וההשלכות של הפרייה חוץ גופית, והשינוי המהפכני שעובר על המבנה המשפחתי המסורתי  מחייבים שינויים בחקיקה כדי להתאים את החוקים לשינויים המהירים בחיינו.

********************************************

הארגון העולמי של הגנאלוגיים המקצועיים

APGAssociation of Professional Genealogists

הארגון העולמי של הגנאלוגים המקצועיים מאגד בתוכו את כול מי שמגדיר עצמו גנאלוג ברחבי תבל, ובכלל זה גנאלוגים חובבים שמחפשים דרכים להתמקצע וגנאלוגים מקצועיים שמבקשים ליצור קשרים ושיתופי פעולה עם הקולגות שלהם באשר הם שם. הקוד האתי של הארגון מחייב את כול חבריו.

המבקשים להצטרף לארגון העולמי של גנאלוגים מקצועיים לחצו כאן

Code of Ethics ו- Professional Practices

Purpose: The APG Code of Ethics ו- Professional Practices serves to promote: (1) a truthful approach to genealogy, family history, ו- local history; (2) the trust ו- security of genealogical consumers; ו- (3) careful ו- respectful treatment of records, repositories ו- their staffs, other professionals, ו- genealogical organizations ו- associations.

Consistent with these purposes, I agree to:

  1. Present research results ו- opinions in a clear, well-organized manner;
  2. Refrain from withholding, suppressing, or knowingly misquoting or misinterpreting sources or data;
  3. Report appropriately qualified genealogical conclusions in writing based on the weight of the evidence with fully ו- accurately cited sources;
  4. Represent my abilities, services, ו- credentials honestly, avoiding the use of misleading or exaggerated statements;
  5. Engage in sufficient continuing education to maintain competence ו- comply with applicable requirements;
  6. Prepare ו- abide על ידי written agreements regarding applicable project scope, fees, charges, payment structures, ו- deliverables without concealment or misrepresentation;
  7. Disclose potential conflicts of interest;
  8. Maintain confidentiality of client communications ו- research, except as permitted in writing על ידי the client or required על ידי court or professional disciplinary proceedings;
  9. Treat information concerning living people with appropriate discretion;
  10. Refrain from violating or encouraging others to violate laws or regulations concerning copyright, rights to privacy, business practices, or other pertinent subjects;
  11. Refrain from mutilating, rearranging, or removing from their proper custodians printed, original, microfilmed, or electronic records;
  12. Give proper credit to the work of others ו- refrain from plagiarism;
  13. Refrain from soliciting established clients of another researcher through denigration, violation of laws or regulations, or other improper means;
  14. Refrain from behaviors or statements that malign or are maliciously calculated to injure the profession; individual genealogists; genealogical associations, programs, or educational organizations; or the Association of Professional Genealogists.

 

נגישות