האתר של עמותת עיל"ם עבר למשכן חדש
אתר זה הוא עותק ישן של אתר עיל"ם.
אם הגעתם לאתר זה, אנא סגרו את כל הטאבים בדפדפן ומחקו היסטוריית גלישה על מנת להגיע לאתר העדכני.
אם הבעיה נמשכת יש לשלוח מייל לכתובת: urishahaff@gmail.com

מקורות מידע הקשורים לשואה

הנאצים ומשתפי הפעולה עם הנאצים בקשו לא רק להשמיד את העם היהודי אלא גם למחות את שמם ואת זכרם של בניו. הם שרפו ארכיונים, הרסו בתי קברות ונתצו מצבות של יהודים וריצפו בהם דרכים וחלקות חנייה. כיום ניתן לאתר פרטים על הנספים והניצולים בשואה במקורות המידע האלה:

    1. דפי עד באתר "יד ושם"
    2. ארכיון באד ארולסן
    3. ספרי יזכור

1.   דפי עד

דף עֵד לרישום והנצחה של הנספים בשואה הוא טופס שנוצר על ידי מוסד "יד ושם" כחלק מפרויקט ההנצחה שלו והוא מכוון אל קרובים ומכרים של קורבנות השואה שיכולים למלא את הפרטים הידועים להם, שמות, פרטים ביוגרפיים ובמידת האפשר גם תצלומים. דף העד מהווה "מצבה" סמלית עבור הנספים ומקור גנאלוגי יקר ערך. תוכלו למצוא את מאגר דפי העד  באינטרנט ולשוטט בו בדרך זאת:

  1. הכנסו לאתר "יד ושם" (https://www.yadvashem.org/he.html).
  2. בעמוד הבית של האתר גשו לתפריט "אוספים ומאגרי מידע" ובחרו באפשרות "מאגר שמות קורבנות השואה".

3. בדף שנפתח הזינו את הפרטים שאתם מבקשים: שם משפחה, שם פרטי ו/או מקום (בלועזית) . בסיום לחצו על "חפש".

4. יפתח חלון ובו רשימה של קורבנות העונים על קריטריוני החיפוש שלכם. לצפייה במידע הקיים עבור קורבן מסוים לחצו על שם המשפחה שלו.

5. לחצו על התמונה המוקטנת של דף העד לצפייה בו. בחלון שיפתח מופיעה סריקה של דף העד ולצידו סרגל של לחצנים. להגדלת התמונה לחצו על הלחצן "+" . לשמירת עותק מדף העד לחצו על לחצן "הדפסה" ובחרו באפשרות "Save As PDF" ולחצו על הלחצן "Save".

2.   ארכיון באד ארולסן

ארכיון ארולסן הוא מרכז בינלאומי אודות רדיפות הנאצים הנקרא באנגלית Arolsen Archives –International Center on Nazi Persecution. עם תום מלחמת העולם השנייה ריכזו בנות הברית בבאד ארלסון בגרמניה את המסמכים שנתפסו על ידם במהלך כיבוש גרמניה ומסרו אותם לניהולו של הצלב האדום הבינלאומי. עד שנמסר לחסותה של ממשלת גרמניה היה שמו של המרכז "שירות האיתור הבינלאומי" (International Tracing Service), ובראשי תיבות: ITS. ניתן ללמוד משלושים מיליון המסמכים השמורים בארכיון אודות פשעי הנציונל-סוציאליזם, על מאסרים ועבודות כפיה, מה עלה בגורלם של הנספים בשואה, וגם מידע אודות הניצולים.

תוכלו לצפות בתיעוד מהארכיון באולם הקריאה של "יד ושם" בירושלים ובבית ווהלין בגבעתיים. חלק מן המידע הועלה לאחרונה לרשת וניתן לגלוש בו בלחיצה על הקישור: https://collections.arolsen-archives.org/en/search/.

3.   ספרי יזכור

ספרי יזכור הם ספרי זיכרון לזכר מאות קהילות יהודיות שחרבו בשואה בעיקר מיהדות מזרח אירופה. הם נכתבו לרוב על ידי יוצאי הקהילות להנצחת קהילותיהם ולזכר הנספים שלא זכו להגיע לקבורה. מרבית ספרי היזכור נכתבו בעברית ו/או ביידיש. מספרי היזכור ניתן ללמוד על אורח החיים בקהילה היהודית ולמצוא מידע אודות בני המשפחה שאתם חוקרים.

ניתן לעיין בהם במוזיאון לוחמי הגטאות ובמקומות נוספים בישראל.

כמו כן, ניתן לצפות בעותקים סרוקים שלהם באתר הספרייה הציבורית של ניו יורק בלחיצה על הקישור  https://digitalcollections.nypl.org/collections/yizkor-book-collection.

 

חזרה לדף "מקורות מידע נוספים"

נגישות